ادیانی در تشریح سوال خود از ظریف ؛ چرا ضمانت قوی برای اجرای برجام اخذ نشد

نماینده مردم سوادکوه در مجلس گفت: ما در برجام نقد، تعهد را تحویل دادیم و با اعتماد کامل نسیه همه چیز را پذیرفتیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیدعلی ادیانی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از اعضای هیات رئیسه مجلس، اعضای کمیسیون امنیت ملی و وزیر امور خارجه گفت: آنچه که وزیر امور خارجه گفت باعث من تعجب کردم، مهمترین واقعه تاریخی سیاسی کشور بعد از انقلاب اسلامی موافقت نامه برجام است.

ادیانی در تشریح سوال خود از ظریف ؛

چرا ضمانت قوی برای اجرای برجام اخذ نشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیدعلی ادیانی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 8 بهمن) مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از اعضای هیات رئیسه مجلس، اعضای کمیسیون امنیت ملی و وزیر امور خارجه گفت: آنچه که وزیر امور خارجه گفت باعث من تعجب کردم، مهمترین واقعه تاریخی سیاسی کشور بعد از انقلاب اسلامی موافقت نامه برجام است.

وی افزود: برای مدیریت، راهبری و هدایت این موضوع هم مجلس و هم مقام معظم رهبری ریل گذاری کردند. قرار بود قطار برجام از ریل شرایط 9 گانه از سوی رهبر معظم انقلاب و شرایط 9 گانه مصوب مجلس صورت پذیرد. اگر صورت مسئله به همین سادگی که آقای ظریف گفتند باشد، پس مملکت گل و بلبل است!

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، جویبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این سوال، سوال من نیست، بلکه سوال ملت ایران و نمایندگان مجلس است و بنا نداشتم در صحن علنی مجلس مطرح شود. این سوال در تاریخ 13 اسفند 96 در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد، برخی از مطالب را آقای ظریف فرمودند، در نتیجه به توافق رسیدیم که ایشان مستندات را ظرف 2 هفته برای بررسی به بنده بدهند، اعضای کمیسیون شاهد هستند آن دو هفته گذشت و یک برگ در اختیار بنده قرار نگرفت.

وی افزود: در تاریخ 20 اسفند 96 به کمیسیون امنیت ملی اعلام کردم که آنچه توافق صورت گرفت تحقق پیدا نکرد و لذا در صحن باید مطرح شود.

ادیانی ادامه داد: ملت بزرگ ایران بهتر از بنده می دانند توافقنامه برجام تنها تفاهم نامه ایران با کشورهای بیگانه است که ایران تعهدات را نقد انجام داد و با قبول تعهدات نسیه متعهد به اجرای برجام شد.

نماینده مردم سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی افزود: مصوبات مجلس و فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای محکم کاری بوده است، در کجای تاریخ ایران حتی ترکمنچای دیدید که ما نقد تعهد را تحویل بدهیم و با اعتماد کامل و نسیه همه چیز را بپذیریم این ها سوپاپ اطمینان و ابزار نظارتی مجلس در این بخش بوده است.

وی گفت: سوالم را از وزیر محترم خارجه اینگونه آغاز می کنم آیا دولت و وزارت خارجه شرط اولی که در نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور ابلاغ شد اجرا کرد؟

ادیانی با اشاره به بند اول مقام معظم رهبری تاکید کرد:” از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، آقای ظریف شما مکلف به پاسخ به این سوال هستید آیا تضمین های کافی گرفته شد و این تضمین ها کجاست. قرار بود اسناد را به ما نشان دهید، سند مربوطه تضمین و اخذ تضامین کافی برابر فرمان حضرت آقا را به ما ارائه ندادید اگر این کار را نکرده اید استمرار کار برجام در نظام اعتقادی و در نظام سیاسی و در چارچوب تفکر اهل بیت مشروعیت ندارد چرا که تخلف است، کار شما شرعی نیست و مغایر با فرمان رهبری است.

نماینده مردم سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر تضمین گرفتید در اختیار مجلس قرار دهید چه کسی محرم تر از نمایندگان مجلس.

ادیانی ادامه داد: از جمله مقام رهبری تاکید دارند اعلام کتبی رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم ها است آیا این اتفاق افتاد؟ این را پاسخ بفرمایید و اعلام اتحادیه اروپا به رئیس جمهور آمریکا باید تصریح شود که تحریم ها به کلی برداشته شده است آیا این اتفاق افتاد؟

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: اگر این موضوع محرمانه است بفرمایید نمایندگان رؤیت کنند اگر نیاز به انتشار ندارد و بر مبنای اسناد طبقه بندی است.

وی با اشاره به سوال دومش از وزیر امور خارجه گفت: نباید حضرت عالی خیلی موجز و کوتاه مسئله را حواله دهید به هیات نظارت، شورای عالی امنیت ملی بنا به همان فرمایشات و به استناد یکی از شرایط 9 گانه انجام دادند، سوال اینجاست بند مربوط به شرط 2 این است در سراسر دوره هشت ساله وضع هرگونه تحریم و بر سر هر بهانه ای توسط هریک از کشورهای مذاکره کننده نقض برجام است و دولت باید به این شرط دوم حضرت آقا و بند 3 مجلس شورای اسلامی عمل می کرد، اگر عمل کرده است اسناد آن کجاست، لطفا پاسخ دهید./

منبع