دکتر ادیانی در تشریح نشست فراکسیون نمایندگان ولایی با روحانی: ‌فراکسیون نمایندگان ولایی هیچ سهم‌خواهی از دولت ندارد/16 شاخص عمومی برای انتخاب وزرا تقدیم رئیس‌جمهور شد

عضو هیأت رئیسه کمیته تعاملی بررسی وزرا گفت: 15 شاخص برای انتخاب وزرا را به صورت یک لوح به رئیس جمهور اهدا کردیم که مورد استقبال وی قرار گرفت.

علی ادیانی عضو هیأت رئیسه کمیته تعاملی بررسی وزرا در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تشریح نشست امروز فراکسیون نمایندگان ولایی با رئیس جمهور گفت: در این جلسه کمیته تعامل و گفت‌وگو با دولت برای تشکیل کابینه دوازدهم حضور پیدا کرد و ۱۵ شاخص برای انتخاب وزرا به صورت یک لوح تقدیم رئیس جمهور شد و مورد استقبال قرار گرفت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد: این ۱۵ شاخص عمومی برای ما معیار ارزیابی وزرای پیشنهادی در مجلس و رأی دادن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بحث‌های مطروحه از سوی فراکسیون نمایندگان ولایی پیرامون سه محور بود، ادامه داد: چالش‌های کشور در حوزه اقتصادی اولین محور اظهارات ما بود، مشکلات مهمی مانند ایجاد اشتغال، رکود اقتصادی، ناکارآمدی سیستم بانک‌ها، کم آبی و موضوع قاچاق مباحثی است که مجموعه فضای اقتصادی کشور را دچار چالش و آسیب کرده است.

نماینده مردم قائم‌شهر و سوادکوه تصریح کرد: حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مباحثی را در حوزه اجتماعی مانند آسیب‌های اجتماعی، عدم کارآمدی ساختار اداری، فشل بودن بوروکراسی حاکم بر کشور و همچنین چالش بحث فساد اداری را مطرح کرد اگرچه این فساد فراگیر، آسیب‌زا و تهدید کننده نیست.

عضو هیأت رئیسه کمیته تعاملی بررسی وزرا اظهار داشت: لزوم تقویت اقتصاد روستا‌ها سومین محور اظهارات ما بود، اگر اقتصاد روستا‌ها مورد حمایت دولت و مجلس قرار نگیرد روستا‌ها با خالی شدن از سکنه موجب افزایش حاشیه‌نشینی در شهر‌ها خواهند شد.

وی با اشاره به مباحث حوزه فرهنگی اعلام شده در این نشست هم بیان داشت: بحث سبک زندگی ایرانی – اسلامی، تولید علم، تجاری سازی علم و تحکیم روابط بین دانشگاه و صنعت باید از سوی دولت مورد توجه قرار بگیرد، وزرای فرهنگی هم مانند وزرای اقصادی دغدغه جدی این فراکسیون بوده و از روحانی خواستیم تا انسان‌های بی‌حاشیه و مورد تأیید نظام را در این سمت‌ها منصوب کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی افزود: در این جلسه علاوه بر اظهارات حاجی‌بابایی، نمایندگانی همچون شاعری در موضوع آب و کشاورزی، بهمنی در مورد سود و نرخ بهره بانک‌ها و زاهدی هم درباره مسائل آموزش و پرورش، وزارت علوم و همچنین اقتصاد انسان توانمند و کارآمد مسائلی را مطرح کردند.

نماینده مردم قائم‌شهر و سوادکوه با بیان اینکه بنده نیز در این جلسه مباحثی را براساس ۴ محور مطرح کردم، افزود: بر اجرای برنامه ششم به عنوان ریل حرکت قطار دولت تاکید شد، زیرا در این برنامه حدود هزار و ۲۰۰ تکلیف و تجویز وجود دارد که قطعا شاخص اندازه‌گیری موفقیت دولت دوازدهم خواهد بود.

ادیانی با تاکید براینکه فراکسیون نمایندگان ولایی دارای بیشترین اعضای با سابقه و اثرگذار در فرایند قانون‌گذاری هستند، گفت: ما از دولت دوازدهم انتظار داریم لوایح اقتصادی راهگشا را تقدیم مجلس کرده و با توجه به نیاز بازنگری در اصل ۴۴ باید فرایند خصوصی سازی حقیقی شده و از فضای خصولتی بیرون بیاید.

عضو هیأت رئیسه کمیته تعاملی بررسی وزرا با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در این جلسه بیان داشت: روحانی مشکلات ایجاد شده از سوی بانک‌ها و مؤسسات اداری را برای کشور معلول عدم نظارت دقیق و ارائه مجوز‌های نادرست و نابه‌جا دانست و در قسمت دیگر به مشکل آب اشاره داشت و اعلام کرد که ما برای رفع کلیه مشکلات علاوه بر نیاز به منابع مالی محکم و پایدار و ظرفیت‌های داخلی کشور نیاز به جذب سرمایه‌های خارجی هم داریم.

وی تأکید کرد: ضرورت ایجاد همدلی، همراهی و همکاری میان دولت و مجلس می‌تواند مشکلات کشور را مرتفع کند، رئیس جمهور همچنین اظهار داشت که ما از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی انتظار کمک و مساعدت ویژه داریم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی تصریح کرد: روحانی تاکید کرد که هیچگاه در انتخاب وزرا چه دولت یازدهم و چه اکنون تحت فشار نبودم البته مشورت می‌گیرم و از نظرات استفاده می‌کنم.

ادیانی تاکید کرد: در این جلسه بحث مصداقی درباره وزرا و اینکه چه کسانی بمانند یا خیر صحبتی نشد و اعضای فراکسیون هم تأکید داشتند که ما هیچ نگاه سهم‌خواهی از دولت نداشته و افرادی را هم به عنوان وزرا معرفی نخواهیم کرد.

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در ادامه شاخص‌های عمومی وزرای پیشنهادی دولت را به شرح زیر اعلام کرد:

1- اعتقاد و التزام به قانون اساسی، اصل ولایت مطلقه فقیه و فصل الخطاب دانستن رهنمود‌های مقام معظم رهبری

2- پاک‌دستی، ساده زیستی و پرهیز از اشرافی‌گری

3- تدبیر امور با رویکرد گفتمان انقلابی و ارزشی و مدیریت جهادی مبتنی بر تخصص و تجربه

4- قانونمند و قانون‌گرا بودن

5- اجتناب از قبیله‌گرایی در حوزه مسئولیت

6- عزم راسخ و اقدام موثر به منظور مبارزه با فساد در حوزه مسئولیت

7- اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از تولید ملی و اشتغال

8- تقید به همگرایی و هماهنگی با دیگر وزرای مرتبط

9- تعامل سازنده و مداوم با مجلس و کمیسیون‌های تخصصی

10- نداشتن تابعیت مضاعف و حق شهروندی کشور‌های بیگانه

11- مرزبندی روشن با جریان‌های معاند نظام بخصوص فتنه 1388

12- مرزبندی با فتنه 1388

13- تجانس امور وزارت با سوابق عملی، اجرایی و تجربی وزیر

14- برخورداری از روحیه مردمی و تعهد به انجام مطالبات مردمی

15 اعتقاد به محرومیت‌زدایی و تلاش برای حل آن

16- اعمال شاخص‌های عمومی لازم و مطروحه در انتخاب مدیران میانی