ادیانی: پایان اقتصاد تک قطبی و نفتی فرارسیده است/ اخذ مالیات جایگزین مناسبی برای قطع وابستگی به درآمدهای نفتی

سرویس اقتصادی

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر ضرورت توجه دولت به کسب درآمدهای پایدار برای بودجه سنواتی کشور، گفت: اتکا به درآمدهای مالیاتی مطالبه اقتصاد مقاومتی از مسئولان است.

پایان اقتصاد تک قطبی و نفتی فرارسیده است/ اخذ مالیات جایگزین مناسبی برای قطع وابستگی به درآمدهای نفتی

سیدعلی ادیانی درگفت وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با تاکید برضرورت توجه دولت به کسب درآمدهای پایدار برای بودجه سنواتی کشور،گفت:دورشدن اقتصاد کشور از وابستگی به درآمدهای نفتی نشان از قرار گرفتن در مدار اقتصاد مقاومتی دارد.

اتکا به درآمدهای مالیاتی باشناسایی فرارهای مالیاتی بهترین جایگزین برای قطع وابستگی به نفت است

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تجربه کشورهای موفق در زمینه اقتصادی،افزود:بسیاری از کشورها با اتکا به درآمدهای مالیاتی و ارایه خدمات از این طریق به مردم،توانسته اند اقتصادی پویا برای خود رقم بزنند.

وی با بیان اینکه اتکا به درآمدهای مالیاتی با شناسایی فرارهای مالیاتی بهترین جایگزین برای قطع وابستگی به نفت است،افزود:کشوری که خود را محصور در درآمدهای نفتی کند به طور حتم وابستگی صرف و در نهایت اقتصادی مشکل دار را برای خود رقم خواهد زد.

تحقق استراتژی اقتصادمقاومتی بدون توسعه مالیات ستانی ممکن نیست

وی با تاکید براینکه تحقق استراتژی اقتصاد مقاومتی بدون توسعه مالیات ستانی ممکن نیست، تصریح کرد:کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و اصلاح نظام درآمدی دولت با تغییر رویکرد به سمت مالیات ستانی مهمترین ابزار توزیع مناسب درآمدی دریک جامعه و کاهش نابرابری های درآمدی است.

ادیانی با انتقاد از بودجه تک قطبی کشور و اتکای بیش از پیش آن به نفت،گفت:بهترین درآمد برای دولت مالیات ستانی است؛درحالی که اکنون اقتصاد ما نفتی بوده و بدون آن فلج است.

این نماینده مردم درمجلس دهم،افزود: تکیه بر درآمدهای مالیاتی به معنی افزایش پایه های مالیاتی مدنظر دولت نبوده و بیشتر توجه به جلوگیری از فرارهای مالیاتی مدنظر است.

وی ادامه داد: توجه بیش از پیش به صادرات غیرنفتی دیگر مولفه رشد کشور است که در صورت توجه می تواند اقتصادی به دور از مشکلات عدیده را رقم بزند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: وابستگی به درآمدهای نفتی زمانی بدترین اثر را در اقتصاد خواهد داشت که این درآمدها در بودجه های جاری هزینه شود،از این رو دوری از این نوع درآمدها و اتکا به دیگر درآمدها لازم است./

پایان پیام

منبع