دلایل محکم دکتر ادیانی در مخالفت با تصویب CFT

در جلسه غیررسمی مجلس شورای اسلامی که با حضور برخی از دولتمردان در روز یکشنبه 15 مهر 1397 تشکیل شد سیدعلی ادیانی در سخنان مهمی ، دلایل محکمی در مخالفت با تصویب کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بیان کردند.

در جلسه غیررسمی مجلس شورای اسلامی که با حضور برخی از دولتمردان در روز یکشنبه 15 مهر 1397 تشکیل شد سیدعلی ادیانی در سخنان مهمی ، دلایل محکمی در مخالفت با تصویب کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بیان کردند.

  در جلسه غیررسمی مجلس شورای اسلامی که با حضور برخی از دولتمردان در روز یکشنبه 15 مهر 1397 تشکیل شد سیدعلی ادیانی در سخنان مهمی ، دلایل محکمی در مخالفت با تصویب کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بیان کردند.

حق شرط فاقد آثار حقوقی است.

ایشان در ابتدای سخنان خود با اشاره به موضوع “حق شرط” که دولت از آن نام برد اعلام کرد : کشورهای عضو این کنوانسیون زمانی می توانند به “حق شرط” اعتراض کنند که ما عضو کنوانسیون شده باشیم اما وقتی که هنوز عضو نشدیم اعتراض هیچ موضوعیتی ندارد. ضمن اینکه اساسا حق شرط فاقد آثار حقوقی است.

 برجام خسارت زا را تکرار نکنیم.

ادیانی در بخش دیگری افزود : ما در قضیه برجام در عالیترین سطح حاکمیت اعم از تقنینی ، اجرایی و قضایی ورود کردیم ؛ چه اتفاقی افتاد ؟! غیر ازینکه به تعبیر حضرت آقا ، خسارت دیدیم!

 آیا تضمین کافی وجود دارد؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت : مردم ، از مجلس و دولت تضمین می خواهند. دولت محترم و موافقان این طرح در مجلس ، باید در برابر ملت ، تضمین قاطع بدهند نه با اما و اگر و معلق در فضای مشروط و این اصلا خوب نیست که بگوئیم هیچ تضمینی نداریم!

 تجربه ناموفق پاکستان

ادیانی گذری به موضوع کشور پاکستان زد و بیان داشت : داستان پاکستان برای ما هم درس است و هم عبرت. وقتی که نواز شریف ، شش دانگ مدارک مربوط به عضویت در FATF را تحویل داد چه اتفاقی افتاد ؟! جالب است بدانید که الان در لیست خاکستری قرار دارد!

 گام بعدی پس از پذیرفتن FATF چیست؟

دکتر ادیانی با بیان این مطلب که در FATF بیان شده که پس از پذیرفتن آن next step وجود دارد خاطر نشان کرد: اینکه گام بعدی FATF چیست دولت و موافقان توضیحی ندادند.

 با تحریم های ثانویه آمریکا چه می کنید؟

سیدعلی ادیانی ادامه داد : FATF بیان می کند که پس از CFT ، باید گامهای بعدی هم برداشته شود . گامهای بعدی را نمی دانیم و برای کسی هم توضیح داده نشده است! با این فرض که ما FATF را بپذیریم . دولت بفرمایند آیا تحریم های بانکی فقط نپیوستن به CFT و FATF هست ؟ ما اگر هم به FATF بپیوندیم با تحریم های ثانویه آمریکا چه کنیم ؟! گیر کار آنجاست . تحریم های ثانویه آمریکا حاکم بر تمام اهرم ها و ابزارهای نظارتی و کنترلی بین المللی است . با آن چه خواهید کرد ؟!

 پیوست های مجهول و مبهم CFT

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود : برای تصویب CFT ، نُه پیوست وجود دارد ، این پیوست ها کجاست ؟ دولت فقط یک حق شرط گذاشت که این حق شرط هم نافذ نیست. بدلیل اینکه برابر ماده 19 کنوانسیون وین 1969 آن ماده بر تمام مصوبات و ملحقات بعدی آن حاکمیت دارد.

 نشان دادن چراغ سبز اقتصادی تا به کی؟

ایشان افزود : در باب آثار اقتصادی پیوستن به FATF چقدر ادبیات دوستان آشناست. یکبار دیگر به پژواک مجلس در زمان تصویب برجام درمجلس نهم گوش دهید. عین همین ادبیات به عنوان برکات ، حرکات ، علی برکت الله ، علی حرکت الله… به عنوان آثار اقتصادی برجام ذکر شد اما چه شد؟! چرا دوباره نقطه سر خط قرار گرفتیم ؟! البته بنده منکر بعضی از منافع برجام نیستم اما خروجی به هیچ وجه آنی نشد که انتظار می رفت.

با طناب اروپا به چاه نرویم.

دکتر ادیانی ادامه داد : دوستان دولت فرمودند کشورهایی مثل روسیه، چین و اروپایی ها بما گفتند به FATFملحق شوید تا بتوانیم با شما کار کنیم. مگر همین کشورها به ما توصیه نکردند که برجام را بپذیرید و ماهم پذیرفتم ، چه اتفاقی افتاد ؟! روسیه و این کشورها که خودشان عضو بودند ! به تعبیر برادر عزیزم جناب آقای دکتر ظریف که در رسانه ها نقل شد فرمودند : ما نتوانستیم در لندن حتی یک حساب بانکی باز کنیم در حالیکه این موضوع جزء توافق برجام بود و آقایان توصیه کرده بودند.

دور زدن مجلس در برجام و NPT

ادیانی بیان داشت : چرا باید توپ در زمین مجلس بیفتد در حالیکه پخت و پز این موضوع در جای دیگری صورت گرفته است! در پروتکل الحاقی NPT ، مصوبه ای شد که در آن ، دولت ، سخت ترین شرایطی که در تاریخ ملت ها و کشورها تاکنون وجود نداشته را پذیرفته ، آیا این را مجلس تصویب کرد ؟! خیر . مگر متن و پیوست های برجام را مجلس تصویب کرد ؟! خیر . در مجلس نهم ، مجلس فقط 9 شرط را تصویب کرد که متاسفانه برخی از آن 9 شرط هم اعمال نشد! لذا دوستان دولتی به این نکات واقعا پاسخ شفاف بدهند.

ضرر پیوستن به CFT بیش از نفع آن است

ادیانی گفت : کسی نمی گوید پیوستن به CFT نفعی ندارد اما ضررش بیش از نفعش است. مثل حکم شراب است که خدا می فرماید: شراب نفعی دارد اما اثمش و ضررش بزرگتر است. و این مورد اضرار به غیر و اضرار به ملت و موجب ضررهای بزرگتر است

 آمریکا و اهرم فشار FATF

ایشان افزود : گفته اند آمریکا مخالف این است که ما در CFT بپیوندیم! اتفاقا برعکس این موضوع است و تمام مدیران ارشد آمریکا معتقدند ایران باید به FATF بپیوندد تا اهرم و فشار محکم تری بر ایران باشد.

 

 مجلس محلّل نیست ، فصل الخطاب است

ادیانی در پایان خاطر نشان کرد : ما در گذرگاه سخت تصمیم گیری هستیم و رسماً به هیئت رئیسه نامه دادیم، هر کسی به مصلحت ملت فکر میکند ، اگر امروز صادقیم که هستیم بیاییم و رای علنی با ورقه بدهیم. توپ را در زمین مجلس نیاندازیم ، چرا که مجلس محلل‌ نیست بلکه فصل الخطاب است و در راس امور.