دکتر ادیانی: “حزب به ماهو حزب” در کشور وجود ندارد/نبود حزب یکی از دلایل ایجاد فرهنگ عدم پاسخگویی مدیران

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به اینکه "حزب به ماهو حزب" در کشورمان وجود ندارد، گفت: بنابراین چون افراد به صورت سازمان یافته و در قالب تشکیلات انتخاب نمی شوند، پاسخگو هم نیستند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به اینکه “حزب به ماهو حزب” در کشورمان وجود ندارد، گفت: بنابراین چون افراد به صورت سازمان یافته و در قالب تشکیلات انتخاب نمی شوند، پاسخگو هم نیستند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به اینکه “حزب به ماهو حزب” در کشورمان وجود ندارد، گفت: بنابراین چون افراد به صورت سازمان یافته و در قالب تشکیلات انتخاب نمی شوند، پاسخگو هم نیستند.
سید علی ادیانی

سید علی ادیانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه در اسناد بالادستی مانند قانون اساسی به تشکیل و حمایت از احزاب اشاره جدی شده است، گفت: بر این اساس هم اکنون بیش از 270 تشکل سیاسی و حزبی وجود دارد اما باید اذعان کرد که حزب به معنای واقعی یا همان “حزب به ماهو حزب” در کشورمان نداریم.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حزب یکی از مولفه های مهم و کنشگر در عرصه سیاست تلقی می شود، اظهار کرد: بنابر شرایط کنونی باید گفت که هیات، جریان، جناح و باند بجای حزب در کشورمان وجود دارد که موارد مذکور تاریخ مصرفشان صرفا مربوط به زمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی است؛ به عبارتی مانند قارچ سر بیرون می‌آورند و بعد از اتمام انتخابات خشک می شوند.

وی ضمن تاکید بر اینکه وجود شرایط فعلی مربوط به احزاب یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی و عدم پاسخگویی در برابر عملکردها تلقی می شود، ادامه داد: باید یادآور شد که بعد از انقلاب اسلامی، حزب اثر بخش جمهوری اسلامی وجود داشت که فعالیتش تعلیق شد اما برکت آن حزب آنقدر بود که هم اکنون غالب مدیران ارشد کشور جزء اعضا و علاقه مندان حزب مذکور هستند؛ به عبارتی اثر حزبی که شهید بهشتی راه انداخت سبب شده که مدیران قوی تربیت شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه وقتی حزبی وجود ندارد دولت ها یا پارلمان در پایان کار و فعالیتشان گزارش عملکردی ارائه نمی دهند، تصریح کرد: متاسفانه انداختن تقصیر به گردن مسئولان  گذشته فرهنگی است که از زبان خواص مطرح می شود و توجیه و منطقی هم ندارد؛ لذا چون افراد به صورت سازمان یافته و در قالب تشکیلات انتخاب نمی شوند، پاسخگو هم نیستند.

ادیانی اظهار کرد: هم اکنون اراده ای برای تقویت احزاب مشاهده نمی شود و تا این مهم محقق نشود قانون مربوط به احزاب کارایی لازم را نخواهد داشت.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال پارلمان باید حزبی شود که برای تحقق این مهم نیز باید انتخابات به صورت استانی برگزار شود لذا شرایط کنونی بیانگر این است که اراده ای برای انجام اینکار وجود ندارد./

منبع