دکتر ادیانی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در استانداری مازندران

دولت ردیف اختصاصی در لایحه بودجه جهت مهندسی رودخانه ها در سه استان شمالی پیشنهاد دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیدعلی ادیانی، درجلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مازندران که صبح امروز یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸ به ریاست دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزرای نیرو ، راه و شهرسازی ، امور اقتصادی و دارایی ، جهاد کشاورزی و همینطور باحضور مدیران ارشد استانی و تعدادی از نمایندگان مجلس در استانداری مازندران برگزار گردید دکتر ادیانی با اشاره به این نکته که از تاریخ ۹۷/۱۲/۲۵ تا همین دیروز یعنی ظرف ۸ روز، علیرغم حادثه سیل اخیر ۷۵۰ هزار خودرو وارد مازندران شدند و برابر آمارهای رسمی، سالانه ۱۳.۵ میلیون خودرو در این استان تردد می کنند خواستار نگاه ملی دولت به این استان در حوادثی مانند سیل اخیر شد.

ایشان در ادامه با اشاره به برخی از راهکارهای پیشگیری از حادثه سیل در شمال کشور بیان داشت :

  • یکی از راههای پیشگیری از سیل، لایروبی رودخانه هاست و دولت باید برای این موضوع تامین اعتبار نماید.لذا دولت در لایحه بودجه سنواتی ردیف اعتباری اختصاصی جهت مهندسی رودخانه های سه استان شمالی کشور یعنی مازندران، گلستان و گیلان پیشنهاد دهد تا مجلس آن را تصویب نماید.
  •  راهکار دوم، احداث سدها در استان است که در صورت مطالعات هیدرولوژیکی دقیق و علمی می تواند مانع جلوگیری از سیل خیزی در مسیر رودخانه ها می شود. نمونه بارز آن سد البرز در لفور است که اگر وجود نداشت، بابل در معرض تنش جدی سیل قرار می گرفت.
  •  راه حل سوم لزوم پیگیری قضایی متجاوزین حقیقی و حقوقی نسبت به حریم رودخانه هاست.
  •  نکته چهارم لزوم اصلاح برخی از دستورالعمل های در حوزه آبخیزداری و رودخانه هاست. عواملی همچون برداشت غیر قانونی و غیر اصولی مصالح از رودخانه ها، نامتجانس و غیر فنی بودن برخی ابنیه در مسیر رودخانه ها، تخریب جنگل ها و مراتع، نابسامانی در هدایت آبهای سطحی و تعدد دستگاهها درخصوص مدیریت صحیح حریم رودخانه ها و انهار، بازنگری جدی در این حوزه را می طلبد.

????عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به خسارتهای سیل اخیر در حوزه انتخابیه خود بیان نمود:

????در حادثه سیل اخیر، در حوزه انتخابیه ی اینجانب، منازل، مزارع، شالیزارها، دامها و آببندان هایی که آبزی پروری داشته اند خسارتهای جدی دیده اند که دولت در اسرع وقت باید اعتبار ویژه ای جهت جبران خسارتهای وارده تامین نماید.
????علاوه بر این در اثر سیل اخیر، در سوادکوه و سوادکوه شمالی رانش زمین به شکل گسترده ای اتفاق افتاد که بسیاری از جاده های بین روستایی و زیر ساختها در این دو شهرستان دچار اختلال جدی گردیدند.
????حداقل دو پل ارتباطی موثر در حوزه انتخابیه ی بنده در اثر سیل تخریب گردیدند. یکی پل بالارستم که مسیر اصلی ارتباطی شهرک صنعتی سنگتاب و چند روستا با جاده اصلی بوده و دیگری پل نارنجبن در شیرگاه است که دولت باید هرچه سریعتر نسبت به بازسازی آنها اقدام نماید.
????احداث دو سد آپون در سوادکوه و کسلیان در سوادکوه شمالی که مصوب هیئت وزیران می باشد مطالبه جدی مردم منطقه از دولت است که در صورت احداث ضمن تامین آب شرب و زراعی می تواند عامل مهمی در مهار رودخانه های تلار و کسلیان باشد.

???? ایشان در پایان ضمن تقدیر و تشکر از همه مدیران دستگاههای اجرایی، استاندار محترم، سپاه پرافتخار انقلاب اسلامی، بسیجیان همیشه در صحنه، مدیران آب و برق و گاز، جمعیت هلال احمر، صدا و سیما، فرمانداران، بخشداران، ائمه جمعه و همه نیروهای کشوری و لشکری که ذی مدخل در کمک رسانی به مردم خسارت دیده استان بودند بیان داشتند: انتظار ما از دولت محترم این است که اعتباری که جهت جبران خسارتهای سیل اخیر مصوب می شود به مرحله تخصیص ۱۰۰ درصد برسد تا نمایندگان و مدیران استانی شرمنده مردم نباشند.