دکتر ادیانی در نطق میان‌دستور: مجلس نمونه بارز جمهوریت نظام است/ انتقاد از نظارت ضعیف نمایندگان بر اجرای قوانین

دکتر ادیانی در نطق میان‌دستور: مجلس نمونه بارز جمهوریت نظام است/ انتقاد از نظارت ضعیف نمایندگان بر اجرای قوانین

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه پارلمان) در نطق میان‌دستور با اشاره به الزامات یک مجلس مقتدر و کارآمد، اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران بر دو اصل اساسی استوار است، یکی اسلامیت نظام و دیگری جمهوریت نظام که با اتکا به آرای مردم شکل می‌گیرد و نماد مردم‌سالاری دینی است.

وی با بیان اینکه نمونه بارز جمهوری نظام «مجلس شورای اسلامی» است، به تعبیر امام و رهبر انقلاب، مجلس در رأس امور است، اما لازمه در رأس امور بودن مجلس، التزام به ضروریات و اقتدار قانون است.

ادیانی تصریح کرد: اگر قرار است مجلس آنگونه که در طراز نظام جمهوری اسلامی ایران است به فعالیت خود ادامه دهد، باید دست به برخی اصلاحات ساختاری در قوانین بزند.

ادیانی یادآور شد: در بعد تقنین و قانونگذاری باید به روز باشیم نه اینکه دچار روزمرگی شویم، امروز مجلس دقیقاً به فروعات افتاده و این اشکال جدی‌ای در کار ماست.

نماینده قائم شهر در مجلس در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: بسیاری از وقت ما را مردم و کار مردم می‌گیرد، چرا که مردم دچار مشکلات جدی هستند، بخش اعظمی از وقت ما صرف حوزه‌های انتخابیه می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 200 حزب و تشکل داریم که باید ساماندهی شوند، تعداد معدود اما فراگیر حزبی نیاز داریم و در بعد نظارت بر حسن اجرای قوانین نیز نیازمند ابزار نظارتی هستیم.

ادیانی همچنین گفت: سؤال اینجاست، ابزار نظارتی محکم، متقن و حساب‌شده قانون اساسی برای اجرای قانون و برنامه وزرا که شفاف و پاسخگو باشد، کجاست؟ وزرای شما با چه ویژگی‌هایی باید به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند؟ این موارد اشکالات جدی بر آیین‌نامه داخلی مجلس است که باید برطرف شوند.

نماینده قائم‌شهر در مجلس تصریح کرد: طبق گزارش معاونت‌های قوانین و نظارت مجلس، 111 آیین‌نامه اجرایی را بر دولت تکلیف کرده‌ایم، اما آنچه اتفاق افتاده و اجرایی شده، تنها 4 مورد بوده است؛ پس نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی کجاست؟

ادیانی در پایان خاطرنشان کرد: در احکام دائمی 28 مورد باید آیین‌نامه به تصویب می‌رسید، اما هیچ‌کدام تصویب نشده‌اند، در قانون تصویب می‌کنند که دولت فلان کار را انجام دهد، اما کسی آن را اجرایی نمی‌کند.

منبع