دکتر ادیانی معتقد است ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار مجامع نمایندگان استان‌ها صرف مسائل کلان و اولویت‌های کشور شود.

روحانی گزارش سالیانه از عملکرد دولت در اجرای قانون برنامه ششم در سال نخست ارائه نکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی ادیانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز(یکشنبه، 8 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین نامه ای خود به استناد ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده 186، دولت مکلف است تا 15 آذر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و در کنار آن دولت در ماده 121 برنامه ششم مکلف شده تا گزارش سالیانه برنامه ششم را نیز همزمان با تقدیم لوایح به مجلس ارائه کند.

دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای ادیانی:

رقمی از بودجه در اختیار نمایندگان قرار نمی‌گیرد

سرویس صحن

نماینده مردم قائمشهر در مجلس معتقد است ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار مجامع نمایندگان استان‌ها صرف مسائل کلان و اولویت‌های کشور شود.

یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۰

ادیانی لاریجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، علی ادیانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز(یکشنبه، 8 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین نامه ای خود به استناد ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده 186، دولت مکلف است تا 15 آذر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و در کنار آن دولت در ماده 121 برنامه ششم مکلف شده تا گزارش سالیانه برنامه ششم را نیز همزمان با تقدیم لوایح به مجلس ارائه کند.

روحانی گزارش سالیانه از عملکرد دولت در اجرای قانون برنامه ششم در سال نخست ارائه  نکرد

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: روزی که رئیس جمهور درباره لایحه بودجه 97 گزارش می داد دقت کردیم اما گزارش مکفی داده نشد و حتی گزارش مکتوب هم ندادند از این رو خواستاریم تا دستور دهید این گزارش برابر ماده 121 به مجلس ارائه شود.

وی در ادامه با استناد به ماده 148 آیین نامه داخلی مجلس ضمن تشکر از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 اظهارداشت: کمیسیون دو گزارش در اختیار ما قرار دارد که یکی جایگزین اولی بوده و به تاریخ 28 دی ماه است یعنی همان تاریخ مربوط به زمان ارائه گزارش اول ذکر شده که خلاف آیین نامه بوده و باید طبق آیین نامه بعد از تغییرات نیز 10 روز به نمایندگان وقت داده شود تا پیشنهادات خود را ارائه کنند چرا که لایحه در جایگزین تغییراتی کرد.

10 روز فرصت به نمایندگان برای ارائه پیشنهادات بعد از تغییرات لایحه داده شود

ادیانی همچنین ادامه داد: همچنین تاریخ چاپ جداول و ردیف ها که به تاریخ 6 بهمن است که برای آن نیز باید 10 روز فرصت به نمایندگان داده می شد که حق آنها بود تا بتوانند روی لایحه کار کنند چرا که در این جداول اصلاحات بلاوجهی انجام شده و مطالبی دارد که باید بررسی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: از سوی دیگر طبق قانون، اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه نباید اعتبارات و ردیف هایی برای حوزه انتخابیه خود بگنجانند که رعایت این موضوع بباید بررسی شود و مرکز پژوهش ها باید علت این تغییر محسوس در جداول را گزارش دهد.

3 هزارمیلیارد تومان اعتبار مجامع نمایندگان استان صرف اولویت‌های کلان کشور شود

وی در ادامه با استناد به بند 11 ماده 24 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که مربوط به رعایت شأن و اقتدار مجلس است، عنوان کرد: در لایحه بودجه، 3 هزار میلیارد تومان در اختیار مجامع نمایندگان استان ها قرار داده اند که اجرای این موضوع همان کاری را با این مجلس خواهد کرد که ماده 180 با مجلس نهم کرد و اعتبارات تخصیص نیافت.

ادیانی همچنین تصریح کرد: مردم سوال خواهند کرد اعتباری که در اختیار نمایندگان است چگونه اختصاص می یابد و مانند گوشت لخمی است که هر تکه از آن برای استانی در نظر گرفته شده و مشخص نیست صرف چه می شود، برای مثال از این میزان 8 میلیارد تومان برای مازندران گذاشته اند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه باید شأن مجلس حفظ شود، خاطرنشان کرد: لازم است تصمیم گیری دیگری برای 3 هزار میلیارد تومان شود برای مثال اولویت های کلان کشور همچون احداث خط آهن یا مسأله آب با این پول حل شود تا نمایندگان بعدها برای استفاده آن در مظان اتهام قرار نگیرند.

دکتر لاریجانی: رقمی از بودجه‌ در اختیار نمایندگان قرار نمی‌گیرد/ صرفا امکان توصیه به دولت وجود دارد

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکرهای این نماینده تأکید کرد: 3 هزار میلیارد تومان یاد شده در اختیار نمایندگان قرار نخواهد گرفت و در دست دولت است و نمایندگان صرفا می توانند برای پروژه های مناطق خود در آن سقف، از آن محل توصیه کنند لذا رقمی در اختیار نماینده قرار نمی گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسأله ای که گفته شد این مبلغ برای چند کار کلان در کشور اختصاص یابد را می توانید رایزنی کرده و با نمایندگان هنگام بررسی جزییات لایحه بودجه پیشنهاد دهید که شاید حل چند کار مهم در کشور بهتر از حل مسائل ریز در حوزه انتخابیه ها باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه جایگزین یک لایحه به دلیل برخی تغییرات مختصر در اختیار نمایندگان قرار گرفت، یاداور شد: از آنجایی که تأمین برخی منابع از صندوق توسعه ملی زمان بر شد، ناچار به چاپ جایگزین شدیم لذا نمایندگان می توانند باز هم پیشنهادات جدید خود را ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: به اداره قوانین گفته ایم برای تأخیر در ارائه ردیف ها و جداول، فرصتی به نمایندگان بدهند تا بتوانند پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کنند./

منبع