نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «انرژی امروز»: برنامه‌ای برای تغییر روابط شرکت ملی نفت نداریم

نایب رییس دوم کمیسیون انرژی مجلس گفت: فعلا در مجلس برنامه‌ای درباره وضعیت شرکت ملی نفت و تغییر در نوع تعاملات آن با دولت و وزارت نفت در دستور کار نیست.

سید علی ادیانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز در واکنش به اظهارات بیژن نامدار زنگنه درباره شرکت ملی نفت، گفت: اساسنامه شرکت ملی نفت در مجلس نهم، تصویب شد و پس از آن ابلاغ شد و شرکت ملی نفت هم مکلف به اجرای آن شد.

وی در ادامه افزود: فعلا در مجلس هیچ برنامه‌ای درباره وضعیت شرکت ملی نفت و تغییر در نوع تعاملات آن با دولت و وزارت نفت در دستور کار نیست.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قانون نفت و مطابق قانون وظایف و اختیارات نفتی، تصریح کرد: برابر این دو قانون بالادستی که در مجلس هشتم تصویب شد و رییس کارگروه آن من بودم، دولت مکلف به تقدیم لایحه اساسنامه چهار شرکت اصلی تابعه وزارت نفت است.

اساسنامه شرکت ملی نفت در مجلس نهم تصویب و ابلاغ شده است

وی در ادامه افزود: دولت تکلیف شد یکسال پس از ابلاغ این قانون‌ها مقدمات کار و لوایح اساسنامه ۴ شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی را فراهم کند؛ از سال ۹۰ و ۹۱ تا به امروز دولت محترم اساسنامه لوایح این ۴ شرکت را تقدیم مجلس نکرد. بر همین اساس مجلس نهم در چهارچوب اختیارات و وظایف خودش اقدام به ارائه طرح اساسنامه شرکت ملی نفت کرد.

نماینده مردم سوادکوه در مجلس با اشاره به اصل ۸۵ تصریح کرد: در چارچوب این اصل این اساسنامه تصویب و به دولت ابلاغ شد و فعلا برنامه ای برای تغییر و اصلاح آن و یا به طور کلی درباره وضعیت شرکت ملی نفت چه در زمینه تامین منابع و چه در زمینه اصلاح شرایط آن در دستور کار نداریم. ضمن اینکه من درباره وضعیت مالی شرکت ملی نفت در جلساتی که با آقای زنگنه هم داشتیم صحبتی نشنیدم که نیاز ورود مجلس به آن مطرح باشد.

پیگیر تدوین طرح اساسنامه شرکت ملی گاز هستیم

ادیانی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای بررسی وضعیت شرکت ملی گاز گفت: از چند ماه اساسنامه شرکت ملی گاز در دستورکار قرار گرفت. اولین جلسه با حضور اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ملی گاز، وزارت نفت و اعضای ذی‌ربط دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز تحقیقات استراتژیک و سازمان برنامه و بودجه و سایر نهادهایی مرتبط با موضوع برگزار شد.

وی در ادامه افزود: کارگروهی با مسئولیت بنده در کمیسیون انرژی مجلس شکل گرفت، ان‌شاءالله پس از تعطیلات مجلس به قوت و هر هفته جلسات را ادامه خواهیم داد تا در اسرع وقت پیش‌نویس طرح اساسنامه شرکت ملی گاز آماده شود و پس از تصویب در کمیسیون انرژی تقدیم صحن علنی مجلس برای تشریفات قانونی خواهد شد.
منبع