دکتر ادیانی: پروژه‌های نفتی و زیرساختی ظرفیت جذب نقدینگی بالای کشور را دارد

دولت از مسیر سرمایه گذاری غرب و برجام نتوانست به اهداف خود دست یابد.

ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه دولت از مسیر سرمایه گذاری غرب و برجام نتوانست به اهداف خود دست یابد، گفت: هدایت نقدینگی بالای کشور به سمت تولید و زیرساخت های اقتصادی مثل نفت ضروری است و این بخش ها ظرفیت جذب بخش قابل توجهی از ۱۶۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را دارد.

پروژه‌های نفتی و زیرساختی ظرفیت جذب نقدینگی بالای کشور را دارد

 

D1736765T14437720webb - پروژه‌های نفتی و زیرساختی ظرفیت جذب نقدینگی بالای کشور را دارد

 

ادیانی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه دولت از مسیر سرمایه گذاری غرب و برجام نتوانست به اهداف خود دست یابد، گفت: هدایت نقدینگی بالای کشور به سمت تولید و زیرساخت های اقتصادی مثل نفت ضروری است و این بخش ها ظرفیت جذب بخش قابل توجهی از ۱۶۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را دارد.

سیدعلی ادیانی راد نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مقاومتی نیوز ضمن اشاره به حجم بالای نقدینگی کشور، نسبت به بی تقاوتی دولت های نهم تا دوازدهم در مهار و مدیریت آن انتقاد کرد و بکارگیری این ظرفیت را در بخش های صنعتی و تولیدی به خصوص در بخش انرژی کشور را حیاتی دانست.

نقدینگی باید در مسیر توسعه زیرساخت های اقتصادی و ایجاد اشتغال قرار گیرد

ادیانی در خصوص استفاده و هدایت نقدینگی موجود در کشور، گفت: در حال حاضر نقدینگی کشور به ۱۶۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که همانند سیلی در پشت سد قرار گرفته است. حجم آبی که در پشت سد قرار گرفته است، در صورت تزلزل سد، در هر مسیری که قرار بگیرد، ویرانی ایجاد می کند.

وی افزود: اشکالات جدی که به دولت های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم وارد است، این است که نتوانستند نقدینگی بالای کشور که به عنوان یک سرمایه خوب و مفید برای ساماندهی اقتصاد سالم در کشور بود را در مسیر تولید، ایجاد ارزش افزوده و تقویت زیرساخت های اقتصادی به کار گیرند.

پروژه‌های نفتی و زیرساختی ظرفیت جذب نقدینگی بالای کشور را دارد

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اهمیت استفاده از این نقدینگی در حوزه انرژی، گفت: نقدینگی در حوزه های متعددی که به عنوان زیرساخت توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال وجود دارد از جمله صنعت، مسکن و پروژه های کلان نفت و انرژی، قابلیت استفاده و به کارگیری را دارد.

وی با اشاره به جدی گرفته نشدن این مسئله در سال های اخیر، گفت: یکی از دلایل این مسئله، نگاه دولت های یازدهم و دوازدهم برای حل مسایل و مشکلات کشور است که معطوف شده است به کشور های غربی. در این حوزه نیز تمام هم و غم دولت به نتیجه رسیدن برجام بود.

ادیانی با اشاره به همتراز نبودن داده ها و ستانده ها در برجام، گفت: در داستان برجام ما یک اسب رخش مانندِ زین و برگ شده ی چابک و چالاک را تحویل دادیم و در بهترین حالت، یک الاغ چموشِ گازگیرِ لگدزنِ مزاحم را تحویل گرفتیم که نه سواری به ما می دهد و نه بار برای ما می برد.

وی با اشاره به اینکه برجام نه تنها فتح و گشایشی برای ما ایجاد نکرد، افزود: فرصت های ۵ ساله اخیر را نیز از ما گرفته است. همچنین هزینه های معنوی، اقتصادی، فنی و تخصصی در این زمینه متوجه کشور شده است.

لزوم تغییر نگاه دولت از بیرون به ظرفیت های درون کشور

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم تغییر نگاه کشور نسبت به حل مشکلات، خاطر نشان کرد: تا زمانی که نگاه برخی از بدنه دولت و تئورسین های اقتصادی آن، نگاه تکنوکراتی و کاپیتالیستی وابسته به غرب است و نسخه های غربی برای ما بپیچند، این مشکلات باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: نسخه نویسان اقتصاد کشور، نزدیک به ۳۰ سال است که این نگاه را دنبال می کنند که در واقع جز شاگردان تنبل اقتصاد لیبرالی در کشور می باشند.

ادیانی با توجه به قانون اساسی و بیانات رهبر معظم انقلاب، خاطر نشان کرد: بایستی کشور را بر پایه اقتصادِ دولتی-تعاونی-خصوصی پیش ببریم و نه اقتصادِ دولتی-دولتی-دولتی.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که اقتصاد ما دولتی است و مبانی نظری اقتصادی ما و برنامه هایی که از این مبانی نظری نشات پیدا می کنند غربی و از بدنه اقتصاد دانان لیبرال گرفته شده باشد، اقتصاد مقاومتی جز در شعار و روی کاغذ شکل نمی گیرد.

عدم استفاده از ظرفیت تامین مالی داخلی

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه پس از برجام در جذب سرمایه گذار خارجی نیز موفق نبودیم، گفت: پس از برجام تمام توجه برای جذب سرمایه های کشورهای غربی با محوریت آمریکا و اروپا کردیم و نتوانستیم در جذب سرمایه های کشور های نظیر، چین، هند، روسیه و امثال این کشورها منفعل بودیم.

وی ادامه داد: مجلس در برنامه ششم توسعه و بودجه های سنواتی، راهکار ها را نشان داده است و راه های مقابله با تحریم و تقویت اقتصاد مقاومتی را معین کرده است. از آنجایی که دولت همه امورش بر ریل قانون برنامه ششم و بودجه سنواتی قرار نگرفت، مجلس دو وزیر اقتصادی دولت را استیضاح کرد و ۵ سوال کلیدی نیز از رئیس جمهور داشت که ۴ مورد آن مورد اقناع نمایندگان قرار نگرفت.

ادیانی در پایان درباره اقدامات مجلس برای اصلاح امور اقتصادی دولت، افزود: سوالات جدی و مهم از وزرای اقتصادی دولت از جمله از وزیر نفت در نوبت است که به تدریج در مجلس مطرح خواهد شد.

منبع