مجلس در صورت مغایرت اصلاحیه دولت در قراردادهای نفتی با منویات رهبری کوتاه نمی آید

سیدعلی ادیانی مطرح کرد:

مجلس در صورت مغایرت اصلاحیه دولت در قراردادهای نفتی با منویات رهبری کوتاه نمی آید

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به تصویب اصلاحیه الگوی قراردادهای IPC در هیئت دولت گفت: اگر اصلاحیه الگوی قراردادها حاوی منویات ۱۵ گانه و رعایت و اعمال دغدغه ها نباشد، مجلس اقناع نشده و به اجرای الگوی قراردادها رضایت نخواهد داد.

سیدعلی ادیانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تصویب اصلاحیه شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز و موضوع نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی در نشست عصر دیروز  در هیئت دولت گفت:به حکم قانون اساسی تمامی مصوبات دولت که دارای ابعاد حقوقی و قانونی است، باید در اختیار رییس مجلس قرار گیرد و رییس مجلس نیز این مصوبه را در اختیار هیئت تطبیق مصوبات قرار می دهد، تا مغایرت و عدم مغایرت آن با قوانین مشخص شود.

نماینده مردم سوادکوه، قائم‌شهر ، سوادکوه ، سوادکوه شمالی ، سیمرغ و جویبار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مصوبه دولت در خصوص اصلاحیه الگوی قراردادهای نفتی تقدیم رییس مجلس می شود، افزود:رییس مجلس نیز با بررسی این الگو در هیئت تطبیق مصوبات مغایرت یا عدم مغایرت آن با قوانین را مشخص می کند و به دولت اعلام می شود.

معیار و ملاک در  منویات ۱۵ گانه دفتر رهبری حفظ منافع ملی و مصالح کشور است

ادیانی ادامه داد : منویات ۱۵ گانه ابلاغ شده از سوی دفتر مقام معظم رهبری مورد اجماع تمامی مسئولان،متخصصان صنعت نفت و تمامی دیدگاه جناح های سیاسی در خصوص قراردادهای نفتی است و معیار و ملاک در این منویات ۱۵ گانه حفظ منافع ملی و مصالح کشور است.

 نادیده گرفتن نظارت شورای عالی امنیت ملی بر قراردادهای نفتی

وی با بیان اینکه از ۱۵ مورد منویات مقام معظم رهبری در اصلاحیه گذشته هیئت دولت در خصوص شرایط قراردادها ۱۱ مورد رعایت نشده است، یادآور شد : این ۱۱ مورد به دو دسته تقسیم می شود، که بخشی از آن مربوط به نکات فنی، مالی، امنیتی و تخصصی می شود و بخش دیگر نادیده گرفتن برخی ساختارهای مورد نیاز برای نظارت بر قراردادها از جمله شورای عالی امنیت ملی است، که حتما باید اصلاح شود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر اصلاحیه الگوی قراردادها حاوی منویات ۱۵ گانه و رعایت و اعمال دغدغه ها نباشد، مجلس اقناع نخواهد شد و به اجرای الگوی قراردادها رضایت نخواهد داد.

به نقل از خبرگزاری خانه ملت

http://www.icana.ir/Fa/News/307670