خسارت ۸۰ درصدی به سردرختی های مازندران/ بیش از صدها میلیارد تومان خسارت مالی به کشاورزان

سیدعلی ادیانی درگفت وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با اشاره به بارش برف و ایجاد یخبندان در استان مازندران گفت:برف و یخبندان اخیر در کشور خسارات سنگینی به درختان و میوه های درختی مازندران وارد کرده است واین خسارات باعث شده که میوه ها و مرکبات عید مردم نیز دچار آسیب شود.
نماینده مردم قائم شهر،سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه حدود 80 درصد سردرختی های مازندران دچار آسیب شده است، افزود: بر اساس برآوردهای اولیه بیش از صدها میلیارد تومان خسارت مالی به کشاورزان وارد شده که علاوه برمرکبات به درختان نیز خسارات سنگینی وارد شده است.
نهال های مثمر در چارچوب ضوابط و مقررات بیمه نشده اند
ادیانی ادامه داد:مقرر شده بود 60 هزار تن از پرتقال و نارنگی درسطح کشور برای عید نوروز ذخیره شود که 40 هزار تن می بایداز مازندران تامین می شد،اما متاسفانه با برف و یخبندانی که رخ داده است مشکل جدی در این زمینه داریم.
وی با انتقاد از اینکه نهال های مثمر در چارچوب ضوابط و مقررات، بیمه نشده اند، یادآور شد: درحالی که بیمه مرکبات و میوه ها درکشور وجود دارد،اما متاسفانه به دلیل بالابودن هزینه ها برخی از کشاورزان نتوانسته اند در این زمینه اقدام کنند.
لزوم جبران سریع خسارات وارد شده به کشاورزان از سوی دولت
ادیانی با بیان اینکه در زمینه بیمه درختان خلاء قانونی وجود دارد،افزود:در برخی از کشورها بیمه درختان به خوبی اجرا می شود،اماکشور ما بیمه اشجار ندارد و در این راستا مشوق های لازم از سوی سازمان بیمه ای و بیمه گزاران صورت نگرفته است، که این مساله خسارت قابل توجهی را به کشاورزان وارد کرده است.
نماینده مردم قائمشهر،سوادکوه و جویبار درمجلس شورای اسلامی،درپایان خواستار جبران سریع خسارات وارد شده به کشاورزان از سوی دولت شد.